Monday, January 23, 2012

Priset på fjärrvärme

Med tanke på de otaliga högar med sly och grenar som nu ligger överallt runtom i kommunen så måste väl tillgången till råvaror (i detta fall gratis eftersom det växt på kommunens mark) gynna inte bara kommunen utan även alla miljötänkande fjärrvärmeanvändare.
De som avverkat har ju inte haft någon snö att skotta, och hade ju ändå haft sin lön.
I rimlighetens namn bör ju då priset på fjärrvärme gå ned.
Tidigare utsagor om att råvarupriset gått upp, håller ju inte i detta fallet, eftersom
råvaran för flis redan finns inom kommunens ramar.
Ska bli intressant att se hur priset på fjärrvärme utvecklas den närmaste tiden.

common-sense

Thursday, November 24, 2011

Djurängens barn


Publiserat den 25e Novenber 2011





Tuesday, October 11, 2011



TELIA ÄR FANTASTISKT.

Kontaktade Telia för ett kombinationsabonnemang den 11e September på butiken i Kalmar.
Hade redan ett abonnemang med Telia för bredband och TV men ville även ha telefonen med.
Tecknade ett abonnemang på TV, Bredband och telefoni. Den 10e Oktober hade de fortfarande inte aktiverat mitt abonnemang. Kontaktade Telia och de sade att det hade blivit något fel med leveransen men att allt nu var OK. Dagen efter fungerade inte TV;n. Ringde telia på 90200 och efter cirka en halvtimme fick jag kontakt. De sade att de nu hade koll på läget och allt var OK. TV;n fungerade igen
men tyvärr var nu e-mailen utslagen. Ringde igen och efter cirka en timme fick jag reda på att de raderat alla mina e-mail adress  med tillhörande lösenord.
Helt kallt säjer de nu att de har gjort en felanmälan och att det kommer att ta upp tre dagar innan mailen fungerar igen. Vi skriver 2011 nu, alla är beroende av e-mail, utom Telia som tydligen anser att även om det är de som felat, som i detta fallet, inte tar någon som helst hänsyn till den enskilde användaren.
Hur kan man driva ett företag om man har Telia som operatör. De stänger helt enkelt av all business
utan att tveka. Tre dagar utan mail kan var ödesdigert
common-sense

Thursday, October 6, 2011












BRÄNDERNA I BERGA CENTRUM

Hörde inslaget i TV4 Kalmar i går kväll om Berga Centrum.
Där står Herr Louhichi och orerar om att vi inte förstår ungdomarna som tänder på. Om nu han förstår kan han väl upplysa oss som inte förstår hur man med kriminella handlingar vill få sina krav tillgodosedda.
Denna mentaliteten hör inte hemma hos oss i Sverige.
Han säjer vidare att hot och tvång är fel väg att gå, det är ju precis vad ungdomarna håller på med.
Om Herr Louhichi vet vilken väg vi ska gå tycker jag att han ska tala om det för oss.
Man får en känsla av i inslaget på TV att han accepterar ungdomarnas uppträdande. Kanske är det tid att se över integrationen från vårt perspektiv att respektera lag och ordning och inte bara dalta med ungarna.
Johan Persson har en helt rätt attityd till detta problem.
common-sense

Sunday, August 28, 2011

Det går dåligt för elektronikbranschen.




Publiserad i Tidningen Barometern den 6e september 2011












506 Kronor skall enligt Net on Net betalas tillbaka efter dessa två artiklar. Det tog 10 mail och två insändare att få rätt men det var det värt.












Publiserad i tidningen Expressen 31 Augusti 2011

Som vi alla vet finns det för många aktörer på elektronikmarknaden, Med On-Off i baktanke kan vi se hur det kan gå.
Net on Net har sin egen lösning på problemet. De tar betalt för garanti jobb.
Jag lämnade in min platt TV (ett år gammal) som slutat att fungera mitt under ett program. Bilden försvann och skärmen blev svart med en svag blåaktig bakgrundsfärg.
Lämnade TV:n till Net on Net och den testades i deras bänk och det konstaterades att den inte fungerade. Net on Net bestämde att den skulle skickas på reparation.
Efter cirka tre veckor får jag besked om att TV:n är färdig och att jag måste betala 506 kronor, eftersom de inte kunde hitta något fel säjer de.
Tv:n gick uppenbarligen inte när jag lämnade in den det såg ju Net on Net mannen också.
Om detta är Net on Net:s nya policy kan den vara ganska lukrativ. Ponera att 1000 personer råkar ut för ovanstående, alltså
det blir över en halv miljon kronor, inte illa. Det täcker kanske lite av vad de förlorar på konkuransen kortsiktigt sett och det täcker väl lite av reparationerna.

Common-sense

Wednesday, June 8, 2011

Smärtstillande

1963, alltså för 48 år sedan satt jag på akutmottagningen på General Hospital i Singapore med tre krossade fingar. Jag satt 12 timmar innan jag fick något som helst smärtstillande.
Detta stod att läsa i tidningen runt om i Asien om att en 17 årig svensk fått utstå denna behandling i Singapore. Fick behandling så småningom när allt var klart med om vem som skulle betala.
2011, för treveckor sedan fick jag ett njurstens anfall, som konstaterades på Kalmar jouren som skickade mej vidare till kirurgakuten. Där satt jag i fyra timmar innan jag fick träffa en läkare.
Först efter fem timmar fick jag smärtstillande medicin. Vården måste väl inse hur smärtsamt ett njurstensanfall kan kännas. Får det verkligen gå till på detta viset ?
common-sense

Friday, February 11, 2011

Nedskräpning på kommunens mark

.
Publicerad i tidningen 2011-02-18


Under det senaste året har det legat grenar och skrot blandat med jord och fyllnadsmassor
på gång och cykelvägen vid vändplatsen på Söderängsvägen i Djurängen. En gren, delvis begrav i jordmassor
sticker ut och kan utgöra en fara för passerande. Nu i snösmältningen är det riktigt geggigt på vägbanan.
Det finns en container stående vid platsen, skulle man inte kunna fylla den med
all bråte och forsla bort det istället för att det skall ligga och störa passerande flanörer och cyklister.
Får man verkligen ha det på detta viset.

PASSERANDE ESTET