Sunday, May 6, 2018

Integration i Vården


Var på sjukhuset i Kalmar i veckan. Efter elektronisk incheckning blev jag mottagen av en kvinna i slöja från mellan östern, hennes kunskaper i det svenska språket var skaplig. Efter prover fick jag träffa en läkare även han från mellan östern. Det kändes som om man var på besök i Saudi eller liknande länder som jag besökt under ett 40 tal år, helt främmande. Vad jag reagerar mot är att hur tänker sjukhusledningen i detta speciella fallet. Detta är ju inte förenligt med patient säkerhet (språkligt) och inte heller bra för integrationen. Läkaren skulle naturligtvis ha en svensktalande sköterska, i detta fallet tänker Landstinget bara på att läkaren
ska ha det enkelt genom att kunna samtala på sitt språk. Ska vi ha segregation även inom sjukvården? Ska varje utländsk läkare
ha sina egna sköterskor från samma land som de ? Nej Landstinget behöver lära sig lite mer om integration.
Trodde inte att sjuksköterskedressen i Sverige inkluderade slöja, man får intrycket av att religionen är viktigare än "kallet"

1 comment:

Jorgen tankers and bulkers said...

Jag håller fullständigt med dig angående "nysvenskarna" och deras beteende, och när det gäller behandlingen av SD av "Svetsloppan" och de andra partiledarna.

Hälsningar,
Jörgen