Monday, March 4, 2019

Min uppfinning blev verklighet till slut trots att den blev förklarad som ogenomförbar av SSPA. 

Skickade in den till SSPA den 15e mars 2010 och de påstod att det inte gick att genomföra på grund av att luftbubblorna inte stannade kvar på skrovet och det skulle gå åt för mycket energi att pumpa ut luften. (varje fartyg har i regel två startluftskompressorer och de har kapacitet att producera den luft som behövs, min anmärkning).
Nu visar det sig att Stenas Amalienborg har utrustats med just det arrangemang som jag förordade. Tyvärr fick jag varken uppskattnig eller ta del av installationen.
Mitt brev nedan:
Hej !
Redan på sextiotalet innan bulbous bow blev till, körde vi tankbåtar i ballast med max trim, dvs. bogvågen gick vid tvåans centertank ungefär.
Märkte redan då att om sjön var lite choppig så ökade farten markant. Fick för mig om att det berodde på att luft kom in under flat botten
och minskade friktionen mellan fartyget och vattnet. M/T Axel Broström 74000 ton DW gjorde vid ett tillfälle 1969 när jag var ombord, 21 knop i ballast.
Lade mina dåtida idéer på is tills jag fick se Stenas air cushion system.
Min ide är att man applicerar ett bälte (Se nedan) runt botten av fartyget straxt för om och lite ovanför slingerkölen på befintliga fartyg.
Alltså ett enkelt montage till skillnad mot Stenas skrovformation.
Detta bälte är till formen trekantigt  med spetsen förut och den aktre delen är perforerad där luften kan blåsas ut. Det skall göras så smalt som möjligt för att undvika
bromseffekt.
Bältet kan tillverkas av plåt och anpassas till varje typ av fartyg eller det kan till verkas i hårdplast för mindre fartyg.
Luften kan genereras från befintliga kompressorer eller separat kompressor för detta ändamål. Kompresserad luft anslutning till bältet kan ske genom perforeringav skrovet.
Hoppas nu jag gjort mig tydlig i förmedlandet av mitt tänkande och att ni finner min ide realistisk.
Med vänlig hälsning
Nils Koch
Stenas version:
Skulle vara intressant att få reda på hur detta gått till.

No comments: